Sør-Korea: Reisen ned!

For litt over en måned landet jeg i Norge etter 12 dager i et fantastisk land.

Etter tre år med ønsketenking og sparing dro jeg og min bedre halvdel endelig ned til Sør-Korea!  Selv om det allerede er en stund siden vi var der har jeg veldig lyst til å vise frem noen av bildene vi tok der nede. Jeg kommer til å dele opp hele turen i flere bloggposter.

sk1-1

Obligatoriske fra-luften bildet! Rett frem ser dere Sør-Korea!

1. Oktober lettet flyet vårt fra Gardermoen. Jeg tror jeg trippet og hvinte av glede hva jeg våknet den morgenen. Flyet vårt gikk midt på dagen, og vi måtte mellomlande i Amsterdam. Fra Amsterdam fløy vi med Korean Air til Seoul, og fy søren for et lekkert flyselskap! Jeg tror ikke jeg kan få roset Korean Air nok opp i skyene. Jeg har flydd latterlig mye i mitt liv, men aldri har jeg vært borte i en slik service som vi fikk av besetningen. Flyet var også noe for seg selv. Super romslig med god plass til beina og et oppdatert underholdningssystem med de nyeste filmene og kuleste retrospillene. De fleste bildene fra turen nedover er tatt med mobilkamera, da jeg ikke orket å drasse med meg en stor speilrefleks på flyplassene.

sk1-2Spillkontrollen med joystick til Streetfighter og Space Wars. Jeg kunne like gjerne ha dratt alene, for å få kontakt med gameren ved siden av meg var bare å glemme. Hihi! ^-^

sk1-3

Da vi landet i Seoul var vi så opptatte med å finne kofferter, utgang og taxi at vi glemte helt å ta bilder. Taxisjåføren vår fra Incheon var en overivrig skravlebøtte som var tydelig utrolig fascinert av hva to nordmenn gjorde i landet hans. Ikke bare var han en hyggelig taxisjåfør, men også en patriotisk guide, og på gebrokkent engelsk ga han oss en fullverdig sightseeing rundt i storbyen før han til slutt slapp oss av foran hotellet.

Da vi kom på hotellet i Myeongdong ble vi møtt av et super hyggelig personale som guidet oss opp i 19.etasje for innsjekk. Jepp, koreanske hotell har OFTE resepsjonen sin i toppetasjen!  Derfra fikk vi romnøkkel og wi-fi kode slik at vi fikk kontaktet Lene (lillesøsteren min) som studerer her i Korea. Vi ble enige om å møtes litt senere når hun og venninnen hennes Cecilie var ferdige på skolen.

sk1-4

4-5 timer senere våkner vi av høy banking på døra… Og godt var det. Vi hadde sovnet på senga, og jentene hadde til slutt gitt opp å ringe oss og bare dratt bort til hotellet. Siden man må ha nøkkelkort for å komme opp i etasjene, måtte de stå og vente på at noen skulle til vår etasje. Hihi. Sniker! På dette tidspunktet var klokka allerede midt på kvelden. Jentene tok oss med ut i Myeongdong sine shoppinggater  og hjalp oss med å kjøpe undergrunnskort før vi svingte inn i den første og mest vilkårlige restauranten vi fant, i en eller annen bakgate og ned i en kjeller. Viste seg å være en koreansk barbecue-restaurant! Som dere ser på bildet over er det koreansk mat en opplevelse for seg selv. Man får servert kjøtt som man griller på grillen i midten, i tillegg får alle hver sin bolle med ris og en haug av banchans, (sideretter) som kimchi, gochujang, salat med mer! Etter middagen ramlet jeg og Yngve tilbake til hotellet der vi sovnet før klokka i det hele tatt rakk å slå ni. JETLAG! :D

2 personer liker dette.

One Response to Sør-Korea: Reisen ned!